ZieZus en Speciaal Onderwijs

ZieZus en Speciaal Onderwijs

ZieZus speelt voor kinderen van zowel regulier als speciaal onderwijs. Wanneer wij in het speciaal onderwijs komen, zorgen we ervoor dat we een extra uitgebreid voorgesprek hebben over de doelgroep. Het ene speciaal onderwijs is het andere niet. Wij bespreken met de opdrachtgever altijd secuur wat voor de kinderen het prettigst en veiligst is. De ene school wil iets heel intiems zoals een voorstelling/workshop mix voor een klasje van 10 kinderen. De andere school wil een kerstvoorstelling voor alle kinderen van school. Zo wil iedereen wat anders. Wij maken samen met de opdrachtgever een programma dat bij de school en de leerlingen past.

Een greep uit de variëteit van speciaal onderwijs scholen waar we zijn geweest:
1) Op de Daniel de Brouwerschool in Wilp speelde Hannah Borst drie Lezen is Leuk voorstellingen (met workshop elementen) de ene week en de andere week drie Ik Wil Zingen voorstellingen (met uitspelen van scenes en samen zingen). Per voorstelling zaten er zo’n 10 tot 25 kinderen / jongeren in het publiek met begeleiders. Individuele aandacht en contact met de hele groep stonden centraal. Samen liedjes zingen (met gebaren) en stukken uit het verhaal uitspelen. En ook verkleden natuurlijk. Dikke pret.
2) Van Detschool Amsterdam: op deze bijzondere school hebben we meerdere voorstellingen gespeeld. Zowel in trio formatie als in duo formatie. Interactieve muziektheater voorstellingen Hallo Wereld, een kinderboekenweek voorstelling over vriendschap en een op maat voorstelling over planeten en de ruimte. We speelden voor telkens zo’n 30 tot 50 kinderen en hun leerkrachten. Voor de leerlingen leuk om ons te herkennen, dat schept een band en een veilige sfeer. De kleine groepjes van 30 bleken het beste te werken. Rust en veiligheid en duidelijke kaders. En daarbinnen lekker mogen spelen en mee helpen het verhaal vorm te geven. Met Hannah Borst, Joep Hullegie, Irene van der Aart en Jelke Smit.
3) De Tobiasschool Amsterdam, een kleine vrijeschool voor speciaal basisonderwijs: daar kregen Irene van der Aart en Hannah Borst een bijzondere opdracht rond het vertrek van een bijzondere leerkracht: het geven van improvisatietheater workshops aan de klassen om vervolgens op het podium voor de vertrekkende juf en de ouders en overige leerkrachten een presentatie te geven. Verder zongen Hannah en Irene als verrassing voor de juf een zelf geschreven muzikale ode voor de juf. Natuurlijk met inhoud welke stiekem was verkregen via collega’s. En natuurlijk met meezing refrein zodat de juf door alle kinderen, collega’s en ouders werd toegezongen.
4) S.O. Lichtenbeek Arnhem: Met en voor de kinderen van S.O. Lichtenbeek (mn cluster 3) speelden we kinderboekenweek voorstellingen in een wat aangepaste versie. Met veel meezing en meespeel momenten.
5) Recon S.O. Openluchtschool Rotterdam (school voor langdurig zieke kinderen): hier speelden Jelke Smit, Hannah Borst en Irene van der Aart voor alle leerlingen, leerkrachten en ouders een interactieve kerstvoorstelling. Daarbij goed in het oog houdend welke kinderen op het podium mee konden spelen en welke kinderen vanuit de zaal mee konden zingen en genieten.
6) SBO Het Palet in Weert: Hannah speelde hier twee IK WIL ZINGEN voorstellingen voor de jongste kinderen. Akoestisch en in kleine groepjes. Zodat de voorstellingen intiem waren en kinderen in hun eigen veilige omgeving konden kijken, luisteren en meespelen.

7) SBO Bleyburgh in Sliedrecht: Hannah speelde hier twee HALLO WERELD voorstellingen over reizen en landen. De kinderen speelden enthousiast mee. Hoofdrollen en bijrollen en met lekker veel  liedjes. De voorstelling HALLO WERELD werd aangepast op de doelgroep. Zonder flashbacks en met een makkelijke verhaallijn. We stonden zelfs in de krant met een leuke foto.

Alle kinderen zijn anders, alle scholen zijn anders. En daarom proberen wij juist in het speciaal basisonderwijs met maatwerk iedere voorstelling of workshop aan te passen op het niveau van de kinderen en op de wensen en tips van school. Kleine groepjes, grotere groepjes, 18 jarigen met het niveau van een 3 jarige, lichamelijk beperkt, ziek, in het spectrum, het maakt ons niet uit… wij proberen ieder KIND te zien en niet de aandoening, uitdaging of beperking.

Aanjager van de ideeën rond voorstellingen en workshops en juist ook de mix tussen die twee is Hannah Borst. Zij behaalde na een stage in het Perini Family Survivors’ Center van het Dana-Farber Cancer Institute in Boston in 2003 ‘met genoegen’ haar masters in de Psychologie (UvA, richting klinische psychologie en kind/jeugd), werkte o.a. als telefonisch counselor bij de Kindertelefoon, gaf communicatietraining aan studenten geneeskunde op de VU en werkte als opvoedondersteuner / begeleider en dramadocent bij CareHouse Amsterdam West (vroeger: Kids At Home). Ondertussen was in 2002 ZieZus al opgericht en koos Hannah er  voor om full-time vanuit ZieZus te werken als theatermaker, producent, speler en tegenwoordig als docent Taal & Theater. Maar de kinderen waar het juist in gedrag, het lijf, thuis of in het hoofd een beetje anders gaat dan ‘normaal’, daar heeft ze tot op de dag van vandaag een zwak voor. Juist die kinderen laten stralen, uit hun schulp zien kruipen en lekker laten spelen, dat is toch een soort roeping. Al klinkt dat veel ‘zweveriger’ dan het is?

REACTIES OPDRACHTGEVERS UIT HET SPECIAAL ONDERWIJS

We hebben alleen maar positieve reacties ontvangen [KBW 2017: Monstermanieren en Griezelgewoontes] van leerkrachten en kinderen. Heel erg leuk! Wat mij opviel wat dat zowel de kleuters als de oudste kinderen geboeid zaten te kijken, daar hebben jullie goed op afgestemd door de pakkende muziek sloot het op alle niveaus goed aan. Daarbij komt dat jullie ook echt contact hadden met de kinderen en niet ‘over ze heen’ speelden. De kinderen die mee mochten doen straalden van trots en ook de anderen voelden zich daardoor erg betrokken.
Al met al dus ontzettend positief ontvangen en ik weet echt geen minpunten/verbeterpunten te noemen. Voor onze eigen leerkrachten heb ik wel het punt dat ze soms best iets eerder mogen ingrijpen als een kind voor de zoveelste keer het podium op kruipt, maar gelukkig konden jullie daar goed mee omgaan.
Nogmaals dankjewel, groetjes en wellicht tot volgend jaar!
Bo 
SBO Lichtenbeek Arnhem

Dag Hannah,
Ik wil je namens de kinderen en het team van harte bedanken. Ze hebben het erg leuk gevonden; beide voorstellingen. Ze waren erg over jou te spreken; vol enthousiasme en weet van en over het speciale kind. Dat is zo fijn. Dus… nogmaals hartstikke bedankt. Wij hebben genoten.
Anita
SBO Het Palet in Weert

Dag Jelke, Hannah, Marihuela & Andre
Wij geven jullie graag de GOUDEN STER!
Wat hebben we genoten met elkaar.
Wij zijn helemaal fan van meespeeltheater!
Wij willen volgend jaar weer !!
In heel veel groepen is het toneelplezier aangewakkerd…. Op de vrijdagen hopen de leraren ook aan toneel in de klas meer aandacht te kunnen besteden. Voor ons allemaal was de voorstelling een mooie ervaring om te zien hoeveel plezier leerlingen beleven aan toneelspelen.
Met hartelijke groet,
Hermine
Directeur Heldringschool (SO) Rotterdam

Ik/ wij hebben enorm genoten! Na school nog veel collega’s gesproken, ze vonden ‘t fantastisch!
Véronique, Daniel De Brouwerschool

Hannah en Jelke, dank jullie wel!!!! Het was een prachtige dag en de vrolijkheid in het Joods Historisch Kindermuseum werd al duidelijk du moment dat Prins Willem-Alexander in de woonkamer kwam. Dat lied was leuk! En de prins straalde. Zo leuk dat ie meedeed. Dat was in alle kamers zo. Fijn dat de kinderen die jullie hadden ook zo lekker enthousiast waren. Heel erg veel dank voor vandaag, ik weet dat we veel vroegen aan een improviserend gezelschap!Thnxxx!
Petra
Hoofd Educatie van het Joods Historisch Museum

ZieZus speelt ook voor volwassenen met een verstandelijke beperking. Twee reacties n.a.v. deze voorstellingen:

Ik vond het ook echt een ontzettend leuke voorstelling!
Veel leuke, vermakelijke en ontroerende momenten.
Ik vind het knap hoe jullie het ter plekke allemaal zo weten neer te zetten.
Ontzettend leuk ook dat juist Mi Fung (de oliebollen verkoopster) en Irma op het podium kwamen en zo’n uitgebreide rol kregen.
Irma is een natuurtalent als het op acteren aan komt, fantastisch om te zien hoe zij direct en zonder enige gene in haar rol duikt.
Maar uiteraard waren de andere rollen ook goed bedacht en vooral goed uitgevoerd!
Kortom, niets dan lof ?
De mensen die ik heb gesproken waren ook enthousiast. “Een leuk stuk en mooi om te zien hoe jullie het zo toegankelijk weten te maken voor deze doelgroep””leuk om mee te doen *giechel giechel*” (Mi Fung)  “ik had wel meer willen doen” (het potlood) En zo nog wat meer enthousiaste opmerkingen van de ondervraagden en spontane reacties. Dus absoluut weer voor herhaling vatbaar, ook van onze kant!!
Hartelijke groeten aan je mede Ziezussen ? en tot binnenkort!
Groetjes,
Ilse
Prinsenstichting (voor mensen met een verstandelijke beperking)

Hallo Hannah,
Ook wij hebben weer enorm genoten van jullie optreden. En met ons de clienten en begeleiders, we hebben zoveel positieve reacties gehad.
Wat mij persoonlijk heel erg aanspreekt is de persoonlijke manier waarop jullie mensen benaderen en betrekken bij jullie spel en dat er ruimte is voor de clienten om mee te doen, en ze voelen zich daar zo goed bij. Dat is duidelijk zichtbaar en heel mooi.
Een van de vrijwilligers gaf later aan dat ze emotioneel werd van de vertolking van Nicole, omdat het zo’n mooi momentje was en jullie haar ook haar moment gaven.
Echt weer ontzettend leuk.
Tot oktober.
Groetjes, ook namens Nel
Monique
Ouderenadviseur ASVZ

Wij hebben genoten!!
Mayumi
SBO Bleyburgh, Sliedrecht