Workshop improvisatietheater of theatersport van ZieZus

Taal en Theater lessen

Spelenderwijs je woordenschat én sociale vaardigheden vergroten, dat doe je tijdens de lessenserie TAAL & THEATER van ZieZus.

In de TAAL & THEATER-lessen verwerken de speldocenten woordenlijsten en thema’s van school. Met toneelstukjes, liedjes, speloefeningen en bewegingsspelletjes reiken ze de woorden op een speelse manier aan. De lessen sluiten aan bij de thema’s en woorden die de leerkracht in de klas behandeld.

De kinderen hebben veel spelplezier en hun woordenschat wordt spelenderwijs vergroot. Hoewel taal centraal staat, ontwikkelen de kinderen ook andere vaardigheden, zoals durf, concentratie, zelfvertrouwen, sociale vaardigheden en fantasie.

Kom spelen en beleef plezier met taal!

PDF informatiebrief Taal & Theater informatie

De TAAL & THEATER lessenserie is maatwerk

De speldocenten van ZieZus maken voor elke school een aparte lessenserie. Dit komt doordat scholen werken met verschillende methodes, thema’s en woordenlijsten. Tijdens een kennismakingsgesprek bespreken we uitgebreid de leerlingen, groepsindeling, aantallen, thema’s, woordenlijsten, logistiek en de gewenste groepsverdeling. We houden altijd rekening met de wensen en mogelijkheden van de school.

Een voorbeeld van verschillende wensen:

  • School 1 wil lessen voor kinderen uit groep 1 tot en met 4 met TOS, taalproblemen en NT2.
  • De 2e school wil alleen Taal & Theater-lessen voor de kleuters. Hierbij worden de kleuterklassen in tweeën gedeeld. De ene week volgt de ene helft van de klas de lessen, de andere week de andere helft. Zo krijgen alle kinderen de thema’s en woorden mee, terwijl de leerkracht met de andere groep aan iets anders kan werken.

TAAL & THEATER LESSEN: CO-CREATIE TUSSEN DE LEERKRACHTEN EN SPELDOCENTEN

Een voorbeeld van onze aanpak op de Nicolaasschool in Rotterdam: bij de start van een nieuw thema voor de kleuters, zoals ‘Winter en de poolgebieden’, geven de speldocenten drie voorstellingen in de speelzaal. In deze voorstellingen worden veel woorden van de themawoordenlijst verwerkt, zoals ijskoud, smelten, sneeuwpop, iglo, en muts. Ook zijn er op maat gemaakte liedjes waarin deze woorden terugkomen. Zo horen de kinderen al meteen veel nieuwe woorden.

In de weken daarna werkt de leerkracht verder met het thema volgens de eigen lesmethode. Daarbij kan het ZieZus-verhaal en de liedjes worden geïntegreerd. De Taal & Theater-docenten bouwen in hun lessen verder aan het verhaal. Eerst spelen zij het voor, daarna spelen de kinderen het zelf. De speldocenten nodigen de kinderen uit hun taal te verrijken. Elke les wisselen de rollen en wordt het verhaal uitgebreid. De liedjes worden steeds herhaald.

Leerkrachten blijven op de hoogte van de lessen en kunnen hierop inspelen in hun eigen klas. Zo ontstaat een mooie co-creatie waarin kinderen op allerlei manieren ondergedompeld worden in het thema en de woorden die hierbij horen. Ze leren nieuwe woorden, krijgen meer zelfvertrouwen en leren samen spelen. Hun plezier groeit, net als hun woordenschat!

*We kunnen ipv voorstellingen in de speelzaal ook een klassentour doen, waarnbij de Taal & Theater speldocenten hun kleine voorstelling in elke kleuterklas spelen. Wat we zien is dat het voorgespeelde, interactieve, spel in de klas meteen meegenomen wordt naar het spel in de hoeken. Ook hebben de leerkrachten inspiratie voor een kleine kringactiviteit (liedje zingen en sneeuwpoppen spelen die smelten bijvoorbeeld).

** Liedje ‘oh nee ik smelt’
oh nee oh nee oh nee ik smelt
oh nee oh nee oh nee ik smelt
oh nee oh nee oh nee ik smelt
mijn dagen zijn geteld
buiten dooit het
buiten dooit het
alle sneeuw verdwijnt
buiten dooit het
buiten dooit het
door de zon ……….. die schijnt

De TAAL & THEATER speldocenten

Deze lessenserie wordt gegeven en ontwikkeld door speldocenten Marianne van Zeijlen, Hannah Borst, Marihuela Belt en Tim Schuitvlot. Dit heerlijke team enthousiastelingen heeft jarenlange ervaring en gezamenlijk ontwikkelen zij met veel liefde en in nauw contact met elkaar dit nieuwe vakgebied.

Totstandkoming lessenserie TAAL & THEATER

Deze lessenserie is ontwikkeld tijdens de coronapandemie. Door lockdowns en quarantaines liepen veel kinderen taalachterstanden op. Vooral kinderen die thuis geen Nederlands spreken of al taalproblemen hadden, gingen sterk achteruit.

Een school, de Victorschoool Noordwijkerhout,  vroeg ons of we via theater konden helpen om de taalvaardigheid en woordenschat van jonge kinderen te vergroten. Daar hebben we meteen volmondig ‘JA’ op gezegd. Zo ontstonden onze TAAL & THEATER-lessen.

De school kon dit bekostigen dankzij het ‘Nationaal Programma Onderwijs’ (NPO). Onze overheid bood voor het schooljaar 2021-2022 extra financiële ondersteuning. Deze steun werd ook in het schooljaar 2022-2023 voortgezet. Meer informatie: Nationaal Programma Onderwijs.

Onze ervaring

We startten in schooljaar 2020-2021 op de Viktorschool in Noordwijkerhout. Hierna volgden in 2021  ABBS de Zuiderzee in Amsterdam en de Nicolaasschool in Rotterdam.

Voor informatie en een vrijblijvend oriënterend kennismakingsgesprek neem dan contact op.

REACTIES VAN SCHOLEN OP DEZE TAAL & THEATER LESSENSERIE:

Al anderhalf jaar werken we als school met veel plezier samen met de bevlogen theaterdocenten Hannah en Marianne. Het is mooi om te zien dat de kinderen door de effectieve samenwerking en de goed voorbereide lessen zowel in hun taalontwikkeling als op sociaal-emotioneel gebied vooruit gaan. De kinderen komen door de lessen echt in hun eigen kracht te staan. De kinderen gaan elke week met veel plezier en enthousiasme naar de theaterlessen van Hannah en Marianne toe.
Margot
Victorschool Noordwijkerhout

Goedemorgen toppers,
Wat was het geweldig gisteren [het Taal & Theater docententeam speelden 3 voorstellingen om de Kinderboekenweek te introduceren]! De kinderen ( en ook de juffen) vonden het fantastisch. Wat mij betreft doen we dit als het kan vaker! Bedankt.
Groetjes,
Denise
Nicolaasschool Rotterdam

Wauw, wat hebben jullie met elkaar een leuk filmpje in elkaar gezet!! Super leuk en leerzaam!
Ik heb hem op de app gezet, zodat de kinderen er thuis naar kunnen kijken met hun ouders.
Dankjewel!!
Groeten, Inge
Nicolaasschool Rotterdam

Goedemorgen,
Bedankt voor het uitgebreide verslag weer. Ik vind dit toch altijd een cadeautje op de maandagochtend om die leuke foto’s te zien.
Ik heb alle info doorgestuurd naar de leerkrachten, ik ben benieuwd of ik het liedje deze week nog ergens terug hoor in de klassen!
Met vriendelijke groet,
Anouk
St Victor RK Basisschool

Wat een fijne samenwerking hebben wij met de dames van ZieZus. 
Ze hebben aan een half woord genoeg en helpen ons mee om kinderen door spel een grote sprong voorwaarts te laten maken. 
De meiden van ZieZus laten de kinderen de woorden beleven, voelen en ervaren. 
Een echte aanrader!
Patty
ABBS De Zuiderzee Amsterdam
Wat een waanzinnig leuk filmpje! Echt goed gedaan!
Gisela
Nicolaasschool Rotterdam

Beste Hannah en Marianne,
Grote complimenten van ouders die heel blij en enthousiast zijn geworden van jullie twee filmpjes die jullie hebben doorgestuurd. Ze vonden het erg leuk om zelf mee te doen met de kinderen. Dank jullie wel daarvoor.
met vriendelijke groet,
Margot
Victorschool Noordwijkerhout

Wauw! Te gek zeg! Superfilmpje, wat hebben jullie hard gewerkt!
Dank jullie wel!!
Met de animaties erbij heel duidelijk en helemaal af. Mijn complimenten.
Hartelijke groet, Juul
Nicolaasschool Rotterdam