Spelenderwijs je woordenschat en taalvaardigheid verbeteren, dat doe je tijdens de lessenserie TAAL EN THEATER – plezier met taal! van ZieZus, eigenZinnig theater.
Theaterlessen ter verbetering van woordenschat en taalvaardigheid
In deze TAAL & THEATER lessen verwerken de dramadocenten de woordenlijsten en thematiek van school in de theaterlessen. Door middel van toneelstukjes, op maat gemaakte liedjes, speloefeningen, verhalen, versjes en bewegingsspelletjes reiken de docenten de woorden aan. De theaterlessen sluiten aan op waar de kinderen in de klas mee bezig zijn.
De kinderen hebben plezier, zijn in beweging en vergroten spelenderwijs hun woordenschat en taalvaardigheid. Taal staat centraal in de lessen, maar binnen een theaterles zijn durf, concentratie, zelfvertrouwen, sociale vaardigheden en fantasie mooie kwaliteiten die mee ontwikkelen. Kom spelen en beleef plezier met taal!
PDF informatiebrief Taal & Theater informatie schooljaar 2022-2023
Totstandkoming lessenserie TAAL & THEATER
Deze lessenserie is tot stand gekomen tijdens de coronapandemie. Kinderen liepen door de lockdown en quarantaines taalachterstanden op. Kinderen die thuis geen Nederlands spreken of al taalproblemen hadden, gingen flink achteruit. ZieZus kreeg een aanvraag van een school of wij middels theater konden helpen de taalvaardigheid en woordenschat van de jonge kinderen te verbeteren. Dat wilden wij natuurlijk dolgraag doen. Direct zijn we met veel enthousiasme aan de slag gegaan met het ontwikkelen van onze TAAL & THEATER lessen. De school kon ons bekostigen doordat de overheid voor het schooljaar 2021-2022 in actie kwam met het ‘Nationaal Programma Onderwijs’ met forse financiële ondersteuning (de NPO gelden). Voor schooljaar 2022-2023 wordt dit gecontinueerd. https://www.nponderwijs.nl/over-het-nationaal-programma-onderwijs/faq/bekostiging
De TAAL & THEATER lessenserie is maatwerk
De dramadocenten van ZieZus maken voor iedere school aparte lessenseries want elke school werkt met een andere methode, andere thema’s en andere woordenlijsten. Er wordt in een kennismakingsgesprek uitgebreid gesproken over de leerlingen, groepsverdeling, aantallen, thematiek, woordenlijsten, logistiek en gewenste verdeling van de groepen. Wij houden altijd rekening met de wensen en mogelijkheden van elke school. Om een voorbeeld te noemen van verschillende wensen van scholen: school 1 wil de lessen alleen aanbieden voor kinderen met TOS, taalproblemen en kinderen met NT2; school 2 verdeelt de kleuterklassen in tweeën en wil de lessen om en om. De ene week volgt de ene helft van de klas de lessen en de andere week de andere helft. Zo krijgen alle leerlingen alle thema’s en woorden mee en kan de leerkracht steeds met een halve klas aan iets anders werken.
De TAAL & THEATTER docenten
Deze lessenserie wordt gegeven en ontwikkeld door docerend theatermakers Marianne van Zeijlen, Hannah Borst, Marihuela Belt en Tim Schuitvlot. Dit heerlijke team enthousiastelingen heeft jarenlange ervaring en gezamenlijk ontwikkelen zij met veel liefde en in nauw contact met elkaar dit nieuwe vakgebied.
Bij lockdowns gaan we online
En in tijden van lockdown wordt direct geschakeld naar online. Dan maken de docenten korte filmpjes voor de kinderen waarin ze spelletjes/oefeningen aanreiken waar natuurlijk iets leuks met de woorden uit de woordenlijst wordt gedaan.
Onze ervaring
We geven in schooljaar 2021-2022 deze lessen op de Viktorschool in Noordwijkerhout, ABBS de Zuiderzee in Amsterdam en de Nicolaasschool in Rotterdam.
Voor informatie en een vrijblijvend oriënterend kennismakingsgesprek neem dan contact op.
REACTIES VAN SCHOLEN OP DEZE LESSENSERIE:
Al anderhalf jaar werken we als school met veel plezier samen met de bevlogen theaterdocenten Hannah en Marianne. Het is mooi om te zien dat de kinderen door de effectieve samenwerking en de goed voorbereide lessen zowel in hun taalontwikkeling als op sociaal-emotioneel gebied vooruit gaan. De kinderen komen door de lessen echt in hun eigen kracht te staan. De kinderen gaan elke week met veel plezier en enthousiasme naar de theaterlessen van Hannah en Marianne toe.
Margot
Victorschool Noordwijkerhout
Wauw, wat hebben jullie met elkaar een leuk filmpje in elkaar gezet!! Super leuk en leerzaam!
Ik heb hem op de app gezet, zodat de kinderen er thuis naar kunnen kijken met hun ouders.
Dankjewel!!
Groeten, Inge
Nicolaasschool Rotterdam
Gisela
Nicolaasschool Rotterdam
Beste Hannah en Marianne,
Grote complimenten van ouders die heel blij en enthousiast zijn geworden van jullie twee filmpjes die jullie hebben doorgestuurd. Ze vonden het erg leuk om zelf mee te doen met de kinderen. Dank jullie wel daarvoor.
met vriendelijke groet,
Margot
Victorschool Noordwijkerhout
Wauw! Te gek zeg! Superfilmpje, wat hebben jullie hard gewerkt!
Dank jullie wel!!
Met de animaties erbij heel duidelijk en helemaal af. Mijn complimenten.
Hartelijke groet, Juul
Nicolaasschool Rotterdam