Kindervoorstelling MARANZA (4-12 jr)

Kindervoorstelling MARANZA (4-12 jr)

Maranza is een interactieve meespeelvoorstelling waar suggesties en ideeën uit het publiek de inspiratiebron zijn voor de voorstelling. Thema’s bijvoorbeeld: vriendschap; ruzie; pesten; gouden weken; logeren; vakantie; in overleg uw thema.

MEESPEELVOORSTELLING MARANZA
In een Maranza voorstelling wordt er gespeeld met negen bijzondere personages, gespeeld door één of twee acteurs en door kinderen uit het publiek. De voorstelling wordt muzikaal begeleid door een pianist. Het hele verhaal en de liedjes worden ter plekke geïmproviseerd.

Voor aanvang van de voorstelling houden de spelers een kort interview met de zaal over het thema. En tijdens de voorstelling vragen de spelers vaak de raad aan het publiek. Hoe moet het verder gaan? Hoe voel ik mij? Wat moet ik doen? Hierdoor staat de voorstelling dicht bij de belevingswereld van de kinderen.

MARANZA is geschikt voor theaters, Primair Onderwijs en Voortgezet Onderwijs. Voor beiden geldt dat het ook prima geschikt is voor Speciaal Onderwijs. Wij passen de speelwijze en speelstijl natuurlijk aan op de doelgroep die in de zaal zit.

De personages van Maranza hebben vaste namen: Zara, Ollie, Meneer Twijfel, Kokkie, Gruwelda, Semoira, Roderick, Antoinette en Mortor. Deze personages hebben een aantal vaste karaktereigenschappen. Zo is Roderik een stoere vent, is Gruwelda ervan overtuigd dat zij alles het beste weet en houdt Ollie van lezen en leren. De negen personages beleven in iedere voorstelling een nieuw avontuur.

Maranza voorstellingen passen eigenlijk bij alle thema’s die in onze ‘realistische’ wereld spelen. Voorbeelden van thema’s waarbij wij samen met de kinderen uit de zaal Maranza avonturen hebben gespeeld zijn:

  • Verjaardag
  • Vriendschap en ruzie
  • Diversiteit (op school of in de buurt)
  • Uit logeren gaan
  • Dingen doen die niet mogen
  • Verhuizen
  • Vakantieavontuur
  • Homoseksualiteit
  • Pesten
  • Lentekriebels

Maranza is verwant aan onze voorstelling ROEPUMA maar heeft een iets andere insteek en andere kostuums. Maranza en Roepuma zijn zusjes. Het grootste verschil is dat we bij Maranza werken met reeds bestaande personages (met namen en karaktertrekken en bijbehorende kostuums) en dat we met ROEPUMA de personages ter plekken neerzetten en dat we bij ROEPUMA naast verhalen die zich in onze ‘realistische’ wereld afspelen ook sprookjes, fabels en andere fantasieverhalen spelen. We bekijken per opdracht welke van de twee het best bij u past en welke set kostuums beschikbaar is. Bij sommige thema’s passen beide voorstellingen prima (bv. logeren of vriendschap).

Voor het voortgezet onderwijs: improvisatietheater vormen voor voortgezet onderwijs.

Wij doen in het Joods Historisch Kindermuseum in Amsterdam een speciaal Maranza project voor kinderen met leerondersteuning. We zijn nog op zoek naar schoolklassen uit de regio Amsterdam die geïnteresseerd zijn hierin. Uitgebreide informatie lees je door op deze link te klikken.

Het concept van Maranza en de kostuums van Maranza zijn ontwikkeld door Marihuela Belt en André Besseling. ZieZus heeft deze voorstelling in bruikleen en speelt deze voorstelling enkel voor kinderen en jongeren. Maranza kan ook gespeeld worden in het bedrijfsleven. Bent u hier in geïnteresseerd, dan verwijzen wij door naar www.maranza.nl.

Duur voorstelling: ongeveer 45 minuten.
Doelgroep basisschool: kinderen 4-12 jaar of opsplitsen in 4-7 en 8-12 of in ‘bouwen’ (onder-midden-bovenbouw). Of de onderbouw van het Voortgezet Onderwijs.
Doelgroep middelbare school: in overleg.
Aantal kinderen per voorstelling: per opdrachtgever worden de wensen besproken.
Locatie: in overleg.
Contact: Bel of mail ons en dan maken wij een passend programma voor u.

REACTIES OP DE KINDERVOORSTELLING MARANZA:

Beste Jelke, Hannah en Irene,
Zowel kinderen als leerkrachten hebben genoten van de voorstelling ter gelegenheid van onze verjaardagen.
Hieronder wat uitspraken die we gehoord hebben.
Hopelijk kunnen jullie daar iets mee. Vooral tops, weinig tips. Behalve; Ga zo door! 😉
Enkele reacties van onderbouw leerkrachten:
– de muziek bij binnenkomst en de kostuums op het podium betoverden de kinderen, wat waren ze rustig.
– ontzettend knap dat met een paar woorden van een juf of leerling een grappig , boeiend verhaal wordt neer gezet.
– ik vond het erg leuk dat ik mee mocht doen ( lln die mee mocht spelen)
– ik was goed he? ( meisje dat mee heeft gespeeld)
– improviseren bewonderenswaardig, goed gedaan
– door met woorden en uitspraken van het publiek een voorstelling te maken, komt het heel dichtbij
– rustige voorstelling voor de onderbouw: Mooi
– betrekken van de kinderen met ‘ iedereen uit groep 3, laat je stille vinger zien’ maakt ze alert en actief betrokken
– zaal af en toe actief dingen laten (mee)doen werkt goed
Enkele reacties van bovenbouw leerkrachten:
– Ik vond de voorstelling erg leuk. Knap om te zien hoe ze groep 4 t/m 8 wisten te boeien! De samenwerking tussen de kids uit de verschillende groepen en het verhaal vond ik erg sterk.
– Was een topvoorstelling. Ze doen het super voor de kids!
– Muziek erbij groot pluspunt, versterkt de beleving en betrokkenheid.
Gebruik deze uitspraken gerust voor de website.
Ik probeer aankomende maandag / dinsdag nog aan de kinderen te vragen wat ze er van vonden.Is er even bij ingeschoten. Dat mail ik dan nog voor 8 juli.
Hartelijke groetjes en veel voorstellingen en plezier gewenst.
Namens het hele team van De Kandelaar,
Christian en Ciska 

Beste Hannah,
Wat een fantastische morgen hebben we gehad! DANK!
Dit heb ik op Facebook gezet: Wat een feest vandaag op De Burcht! Juf Nanny Noordam gaat (bijna) met pensioen. Vandaag trakteerde ze alle kinderen van De Burcht op een prachtige voorstelling van MARANZA! Een feest van kleuren, liedjes en improvisatie! Wat hebben de kinderen én juf Nanny er van genoten.
Ik stuur je via Wetransfer de foto’s door die ik heb gemaakt. Leuk hoor!
Met vriendelijke groet,
Paul
Directeur C.B.S. De Burcht

Dag Jelke, Hannah, Marihuela & Andre
Wij geven jullie graag de GOUDEN STER
😊😊😊
Wat hebben we genoten met elkaar.
Wij zijn helemaal fan van meespeeltheater!
Wij willen volgend jaar weer !!
In heel veel groepen is het toneelplezier aangewakkerd…. Op de vrijdagen hopen de leraren ook aan toneel in de klas meer aandacht te kunnen besteden. Voor ons allemaal was de voorstelling een mooie ervaring om te zien hoeveel plezier leerlingen beleven aan toneelspelen.
Met hartelijke groet,
Hermine
Directeur Heldringschool (SO) Rotterdam

Dag Hannah & Jelke,
We waren erg enthousiast over de voorstelling. De kinderen hebben genoten . Knap hoe jullie inspelen op de reacties van kinderen en hoe jullie de kinderen benaderen.
Ik heb jullie helaas niet meer persoonlijk de hand kunnen schudden. Maar nogmaals bedankt voor de voorstelling die perfect aansloot bij ons project ‘vriendschap & respect’.
Groetjes Lucienne 
Heijenoordschool Arnhem

Dag Hannah,
Ik vond het spijtig dat ik jullie niet persoonlijk kon bedanken – ik zat in een vergadering. Hoe is de tweede voorstelling met de onderbouw geweest voor jullie?
De collega’s waren razend enthousiast en de kinderen ook. De ouders die ik sprak waren een beetje verbaasd dat zij maar een beperkt antwoord kregen op de vraag: “Waar ging het over?”
Hoe kun je Beleving uitleggen, als je er niet bij bent geweest?
Dank voor de prachtige dag die jullie mijn hardwerkend team en kinderen hebt gegeven …graag bel ik je er nog over!
Met vriendelijke groet,
Monique 
Directeur cbs Tamim

Hoi Hannah en Jelke,
Ik vond het heerlijk weer met jullie te werken en ben blij dat jullie een paar keer komen knallen hier in Parkvilla! Enthousiaste reacties uit het publiek trouwens!
Groetjes,
Quinten-Faust
Directeur Parkvilla Alphen aan den Rijn

Hannah en Jelke, dank jullie wel!!!! Het was een prachtige dag en de vrolijkheid in het Joods Historisch Kindermuseum werd al duidelijk du moment dat Prins Willem-Alexander in de woonkamer kwam. Dat lied was leuk! En de prins straalde. Zo leuk dat ie meedeed. Dat was in alle kamers zo. Fijn dat de kinderen die jullie hadden ook zo lekker enthousiast waren. Heel erg veel dank voor vandaag, ik weet dat we veel vroegen aan een improviserend gezelschap!Thnxxx!
Petra
Hoofd Educatie van het Joods Historisch Museum

Hallo Jelke, Hannah en Bert,
Ik wil jullie graag nog even laten weten, dat ik gisteren bijzonder genoten heb van de voorstellingen.
Allereerst: heel veel waardering voor jullie, jullie lieten de kinderen heel goed tot hun recht komen.
Wat een mooi beroep!
Het was heel fijn, om de kinderen te zien spelen, kijken en genieten.
Voor mij een kroon op m’n werk.
Ook heel prettig om van jullie terug te krijgen, dat jullie de kinderen respectvol/ voorbereid/ingespeeld vonden.
Volgens mij levert de combinatie impro-lessen voorafgaand aan de voorstelling verdieping op.
In de toekomst zie ik verdere samenwerking zeker zitten! In welke vorm en hoe dan ook,
heel graag tot ziens,
Bedankt!
Groetjes,
Eda (dramadocente)

Beste Hannah,
Hartelijk dank voor jullie geweldige optreden. Ik hoor alleen maar enthousiaste verhalen.
Ik zal jullie zeker bij anderen aanbevelen.
Heel veel succes met jullie groep!
Groet,
Willem
Directeur St. Bavoschool Rijsbergen.

Hallo Hannah,
Zowel de kinderen als de leerkrachten hebben genoten van de dag met workshops en Maranza voorstelling.
Het was zeer geslaagd.
Heel erg bedankt voor de leuke dag namens de kinderen en het team.
Het is wat ons betreft zeker voor herhaling vatbaar.
Groetjes
Liesbeth
Docent 7e Montessorischool Amsterdam

Voor vragen over inhoud en prijzen, boekingen of meer informatie kunt u contact opnemen met ZieZus, eigenZinnig theater.

Bekijk ook de foto’s van MARANZA»

ZieZus, eigenZinnig theater stimuleert de Zintuigen!