ZieZus flyer vk
In de interactieve voorstelling Lezen is Leuk leent Nina een boek uit de (school)bibliotheek. Ze bladert en ze leest en voor ze het weet vergeet ze alles om zich heen en wordt ze meegezogen in het verhaal. Wie komt ze tegen? Welke avonturen beleeft ze? Wat voor soort boek is het eigenlijk?

Lezen is Leuk is een muzikale improvisatietheater voorstelling waarin kinderen mogen meedoen, meedenken en meezingen. De interactieve voorstelling komt tot stand door verhalen van kinderen uit de zaal. De spelers vragen bijvoorbeeld: “wat voor soort boeken lees jij graag?”, “Wat staat er op het eerste plaatje van het boek, verzin eens?”, “Wie komt Nina in het kasteel ineens tegen?” of “Hoe voelt Nina zich nu?” De antwoorden van kinderen in de zaal worden direct in de voorstelling verwerkt. En zo wordt iedere Lezen is Leuk voorstelling een unieke première.

ZieZus bieb Zoetermeer Lezen is Leuk 2012

TIP1: Deze voorstelling past goed als pauze act tijdens de jaarlijks gehouden (en waanzinnig spannende) voorleeswedstrijden. In de pauze waarin de jury met elkaar overlegt speelt ZieZus deze voorstelling voor het wachtende publiek.

TIP2: Deze voorstelling sluit prachtig aan bij het project Kunst van Lezen (www.kunstvanlezen.nl) van Openbare Bibliotheken en Stichting Lezen.

opening Hildegaert 21-9-2012 902
Duur voorstelling: in overleg tussen 30 en 45 minuten
Doelgroep: 4-12 jaar (mogelijk opgesplitst in ‘bouwen’ of jongste en oudste helft van de school)
Locatie: In de gymzaal/speellokaal van de school; in de bibliotheek; graag overleg
Aantal leerlingen per voorstelling: in overleg
Extra: Na afloop krijgt de opdrachtgever het ‘Lezen is Leuk’ lied in tekst en notenschrift.
Spelers: o.a. Irene van der Aart, Hannah Borst & Jelke Smit
Doel van de voorstelling:
  • Lezen is Leuk zet het thema ‘lezen’ in een positief en nieuw daglicht. Zowel het naar de bibliotheek gaan als het hele leesproces (wat lees je? wat doet het met je? je komt in een andere wereld; lezen raakt je etc.) wordt op luchtige en creatieve wijze benaderd. Door spel en muziek, humor en entertainment krijgen kinderen een positief gevoel bij ‘lezen’, ‘boeken’ en bij de (school)bibliotheek.
  • De kinderen komen op actieve en receptieve wijze in contact met theater en muziek.
  • Mee mogen spelen en denken in een voorstelling werkt positief op het zelfvertrouwen van kind en groep.
  • Plezier hebben met elkaar, samenwerken, samen spelen en samen delen.

Benodigdheden op school/bibliotheek/NSO/BSO:

  • De speelzaal of aula is nodig voor deze voorstelling. Het is belangrijk dat deze minimaal 1.5 uur voor aanvang van de voorstelling leeg en beschikbaar is. Dit i.v.m het opbouwen. Telefonisch wordt hier over overlegd.
  • Schone vloer, veilige ruimte
  • Mogelijkheid tot bedekking van ramen in speellokaal (tegen inkijk vanuit schoolplein/gang e.d)
  • Tijdens de voorstelling geen geluid van buiten af.
  • Waar mogelijk een laag podium.
  • Fijn als de medewerkers van school/bibliotheek alvast zitplaatsen klaarzetten in theateropstelling.

Bekijk hier foto’s van Lezen is Leuk >>

Neem bij vragen gerust contact met ons op.

ZieZus, eigenZinnig theater stimuleert de Zintuigen!