Kindervoorstelling LEZEN IS LEUK (4-12)

Kindervoorstelling LEZEN IS LEUK (4-12)

In Lezen Is Leuk verliest Nina zich in een bijzonder boek. Dan kan het avontuur beginnen… Thema’s: lezen; boeken; voorlezen; fantasie; opening (school)bibliotheek; avontuur; kinderboekenweek; wat doet lezen met je?

In de interactieve kindervoorstelling Lezen is Leuk leent Nina een boek uit de (school)bibliotheek. Voor ze het weet vergeet ze alles om zich heen en wordt ze meegezogen in het verhaal. Wie komt ze tegen? Welke avonturen beleeft ze? Wat voor soort boek is het eigenlijk?

Lezen is Leuk is een muzikale improvisatietheater voorstelling waarin kinderen mogen meedoen, meedenken en meezingen. De interactieve voorstelling komt tot stand door verhalen van kinderen uit de zaal. De spelers vragen bijvoorbeeld: “wat voor soort boeken lees jij graag?”, “Wat staat er op het eerste plaatje van het boek, verzin eens?”, “Wie komt Nina in het kasteel ineens tegen?” of “Hoe voelt Nina zich nu?” De antwoorden van kinderen in de zaal worden direct in de voorstelling verwerkt. En zo wordt iedere Lezen is Leuk voorstelling een unieke première.

TIP1: Deze voorstelling past goed als pauze act tijdens de jaarlijks gehouden (en waanzinnig spannende) voorleeswedstrijden. In de pauze waarin de jury met elkaar overlegt speelt ZieZus deze voorstelling voor het wachtende publiek.

TIP2: Deze voorstelling sluit prachtig aan bij het project Kunst van Lezen (www.kunstvanlezen.nl) van Openbare Bibliotheken en Stichting Lezen.

TIP3: Deze kindervoorstelling sluit mooi aan bij de opening van een (school)bibliotheek.

Duur voorstelling: in overleg tussen 30 en 45 minuten
Doelgroep: 4-12 jaar (mogelijk opgesplitst in ‘bouwen’ of jongste en oudste helft van de school)
Locatie: In de gymzaal/speellokaal van de school; in de bibliotheek; graag overleg
Aantal leerlingen per voorstelling: in overleg
Extra: Na afloop krijgt de opdrachtgever het ‘Lezen is Leuk’ lied in tekst en notenschrift.
Spelers: o.a. Irene van der Aart, Hannah Borst & Jelke Smit
Doel van de voorstelling:
  • Lezen is Leuk zet het thema ‘lezen’ in een positief en nieuw daglicht. Zowel het naar de bibliotheek gaan als het hele leesproces (wat lees je? wat doet het met je? je komt in een andere wereld; lezen raakt je etc.) wordt op luchtige en creatieve wijze benaderd. Door spel en muziek, humor en entertainment krijgen kinderen een positief gevoel bij ‘lezen’, ‘boeken’ en bij de (school)bibliotheek.
  • De kinderen komen op actieve en receptieve wijze in contact met theater en muziek.
  • Mee mogen spelen en denken in een voorstelling werkt positief op het zelfvertrouwen van kind en groep.
  • Plezier hebben met elkaar, samenwerken, samen spelen en samen delen.

Benodigdheden op school/bibliotheek/NSO/BSO:

  • De speelzaal of aula is nodig voor deze voorstelling. Het is belangrijk dat deze minimaal 1.5 uur voor aanvang van de voorstelling leeg en beschikbaar is. Dit i.v.m het opbouwen. Telefonisch wordt hier over overlegd.
  • Schone vloer, veilige ruimte
  • Mogelijkheid tot bedekking van ramen in speellokaal (tegen inkijk vanuit schoolplein/gang e.d)
  • Tijdens de voorstelling geen geluid van buiten af.
  • Waar mogelijk een podium.
  • Fijn als de medewerkers van school/bibliotheek alvast zitplaatsen klaarzetten in theateropstelling.

Bekijk hier foto’s van Lezen is Leuk >>

REACTIES OP DE KINDERVOORSTELLING LEZEN IS LEUK:

Hannah en Irene hebben met de voorstelling ‘Lezen is leuk’ alle leerlingen van ‘de Twiner’ laten zien hoe leuk lezen kan zijn. Alle drie voorstellingen (onder- midden-en bovenbouw) waren elk op eigen niveau leerzaam, vermakelijk, vol met humor, soms spannend en super interactief. De kinderen, ouders en leerkrachten mochten meespelen op het podium en samen inhoud geven aan de voorstelling. Het was een prachtige aanloop naar de Kinderboekenweek. Alleen maar lovende reacties na afloop van de leerlingen, het team van de Twiner en van de ouders die ook bij de voorstelling aanwezig waren. Zeker voor herhaling vatbaar!
Bedankt!!!
Hilda
SWS de Twiner
Sint Jacobiparochie

Hoi Hannah en Irene,
Wij vonden lezen is leuk allemaal helemaal top!
Kinderen waren enthousiast en wij ook.
Ik heb geen tips want het zat heel goed in elkaar.
Jullie gingen heel lief en leuk met de kinderen om. Zo leuk hoe jullie de antwoorden verwerkten in het verhaal.
Het was grappig, vrolijk en een (beetje) spannend met de egel en de vos.
We vinden het zeker voor herhaling vatbaar!
Mijn collega heeft foto’s gemaakt.
Ik zal een paar foto’s toesturen.
Heel erg bedankt!!
Groetjes van Margreet
Rosa Boekdrukkerschool Amsterdam

Evaluatie aftrap Lezen is leuk! project op BS Het Mozaiek in Sluiskil 17 november 2014:
Van de directeur van de school:
Het was een goede dag: mooie reclame voor zowel de bieb als de school. Ik vond persoonlijk de theatergroep een gouden greep. De dames van ZieZus konden alle kinderen actief mee krijgen in hun fantasievolle optredens. Ook het officiële gedeelte was door hun sprankelende manier van presenteren een feestje (terwijl dit soort dingen snel saai/suf kunnen worden)!
Van het team:
– De leerkrachten van groep 3/4 en 5/6 vonden het een geweldige dag. Zowel de schrijver als de theatergroep waren een groot succes.
– Schrijver was voor groep 1/2 minder geschikt, hoewel hij wel zijn best deed. Theatervoorstelling ZieZus was leuk, de dames speelden goed op de kinderen in.
Van een leerkracht die bij de organisatie betrokken was:
De planning zat goed in elkaar.
Kreeg complimenten van collega’s dat alles goed georganiseerd was.
De opening was leuk. Lekker vlot.
De voorstelling was leuk. Leuke interactie.
De kinderen vonden het krijgen van een boek leuk.
Dat we werden gefilmd voor omroepzeeland ; kregen we leuke reacties op.
Vandaag werden de boeken geleverd en de kinderen waren allemaal enthousiast en blij met hun cadeau.
Fijn zo!

Beste Hannah,
De hele Heldringschool, leerlingen én leerkrachten hebben enorm genoten van jullie voorstelling.
Iedereen was erg enthousiast, iedereen vol lof en er is nog lang over nagepraat in positieve zin!
helaas is er niet veel tot geen tijd om uitgebreidere reacties te geven, maar wees er van overtuigd dat de voorstelling in alle opzichten zeeer geslaagd was.
Namens allemaal : bedankt.
Groeten, Elly
Heldringschool (Speciaal Onderwijs) Rotterdam

Hallo Hannah en Jelke,
Jullie nogmaals enorm bedankt voor de enthousiaste en leuke “Lezen is Leuk” voorstelling.
Knap hoe jullie zo interactief kunnen improviseren! En ook zo mooi gebruik gemaakt van onze apparatuur en vooral van onze mooie vleugel!
Kinderen en collega’s zijn erg enthousiast!Hoorde het overal in de wandelgangen.Graag zien we jullie terug in de toekomst. Zowel binnen school maar wellicht ook buiten schooltijd! Ons kleine Koggeschip Theater ziet uit naar zulke mooie voorstellingen.
Lidy
OBS ‘t Koggeschip, Amsterdam

Iedereen was inderdaad enthousiast over jullie Lezen is Leuk voorstelling. Ook na afloop alleen maar positief, ook de wethouder en de 2 ambtenaren. Dus geen enkel punt van verbetering te noemen, dat is bijna eng he;-)
Ik hoop zeker dat ProBiblio nog eens met jullie kan doen. Ik ben een fan en zal jullie waar mogelijk aanbevelen.
Groet,
Caroline van ProBiblio

Voor ZieZus,
Wij, de leerlingen en de leerkrachten van De Waterlandschool hebben van jullie
voorstelling genoten!
Jullie hebben goed aangesloten bij ons project: De kunst van lezen.
De voorstelling was een geweldig slot!
Waarom dan wel:
Het onderwerp lezen stond centraal. Het genieten, het meegeslepen worden door een boek.
Boeken lezen is voor jong en oud, soorten boeken.
De leerlingen werden er bij betrokken, zij stonden met hun ideeën in het middelpunt.
Zo wel de vierjarige kleuter als wel de elfjarige kregen een rol die bij hen paste.
Het geheel was vrolijk, grappig, bijvoorbeeld de schemerlamp die aan en uit ging of
het hek dat door een kleuter en een bovenbouwleerling werd uitgevoerd, met
het accent naar de punten van het hek: Stel je voor, over DIE punten waag je het toch niet om er over heen te klimmen!
De grote groep leerlingen die mee konden spelen. Het wisselen van de acteurs dat snel verliep door het werken met de “stille” vinger, dat jullie vooraf geoefend hadden.
De eenvoudige en doeltreffende attributen die jullie in de voorstelling gebruikten.
De start en het slot: met muziek.
De leerlingen kwamen hier door in een verwachtingsvolle sfeer en bij het slot verliep het teruggaan naar de klassen heel rustig.
Sylvia, zij werd in het zonnetje gezet voor het werk dat zij heeft verzet.
De leerkrachten, wij hebben van jullie weer ideeën aangereikt gekregen, om
weer op een pakkende manier met boeken om te gaan.
Tot slot jullie samenspel, zo OP ELKAAR INGESPEELD!
Dank!
Leerkrachten van De Waterlandschool

Beste mevrouw Zuiderduin en mevrouw Landbrug [ING CHANCES FOR CHILDREN & Nationale-Nederlanden],
Onlangs heeft de theatergroep Ziezus op OBS de Parachute opgetreden. Voor de kinderen en het team was het een fantastische dag. Het heeft onze kinderen op een bijzondere manier in contact  gebracht met acteurs. De wijze waarop zij het publiek deelgenoot maakte van de voorstelling sprak mij aan. Daarnaast zijn de leeshulpen van NN al jaren actief op onze school. Wekelijks lezen zij met de leerlingen. Ik waardeer deze ondersteuning zeer en hoop dat het duurzaam voortgezet blijft worden. Dank voor de betrokkenheid.
Met vriendelijke groet,
M.A.R. (directeur)OBS De Parachute

Hoi Hannah
Wij hebben alleen maar positieve reacties gekregen op je solovoorstelling Lezen is leuk. Vanaf nu ben ik het boekenvrouwtje voor de jeugd in Heusden. Het feit dat jij ze zelf de inhoud van het verhaal laat bepalen heeft grote impact gemaakt. Bijkomend effect op de cultuurcommissie is dat zij gemerkt hebben dat het wel degelijk mogelijk is om een kindervoorstelling te organiseren in Heusden Vesting.
Heel veel succes verder.
Groetjes, Thea
Boekwinkel Zin In Boeken Heusden

Neem bij vragen gerust contact met ons op.

ZieZus, eigenZinnig theater stimuleert de Zintuigen!