reacties op voorstellingen, kindervoorstellingen en workshops van ZieZus

Lessenserie Taal & Theater primair onderwijs

Spelenderwijs je woordenschat vergroten, dat doe je tijdens de lessenserie TAAL EN THEATER – plezier met taal! van ZieZus, eigenZinnig theater.

TAAL & THEATER lessen

Tijdens de lessenserie TAAL & THEATER vergroten kinderen spelenderwijs hun woordenschat. In toneelstukjes, liedjes, verhalen en bewegingsspelletjes verwerken de speldocenten thema’s en woordenlijsten van  school. Naast het vergroten van de woordenschat bevorderen de lessen sociale vaardigheden, zelfvertrouwen en fantasie.

Maatwerk voor elke school: lessenseries van een schooljaar of korte lessenseries als ’themapakket’

Elke school krijgt een op maat gemaakte lessenserie, afgestemd op hun methodes, thema’s en groepen. Zo werkt de ene school met NT2-leerlingen en kleuters met TOS, terwijl een andere school kleuterklassen opsplitst, zodat de lessen aansluiten bij hun planning en behoeften. Wij hebben inmiddels 5 jaar ervaring met deze lessen op verschillende scholen. Deze lessenseries duurden een schooljaar lang. Nieuw zijn lessenseries die korter duren: het TAAL & THEATER THEMAPAKKET.  Dan komen de docenten niet een schooljaar lang maar allen tijdens periodes die een school extra belangrijk vindt.

Themapakket Taal en Theater PDF versie

Voorbeeld uit de praktijk

Op de Nicolaasschool in Rotterdam startte het thema ‘Winter’ met interactieve voorstellingen en liedjes voor de kleuters, waarin woorden als ‘wanten’, ‘sneeuwpop’ en ‘smelten’ op speelse wijze werden geïntroduceerd. In de theaterlessen werd verder gespeeld met de woorden en het toneelstuk. Eerst speelt de docent het toneelstuk voor en daarna spelen de kinderen na. Na een paar lessen kennen de kinderen de woorden en het verhaal zo goed dat ze het spel met nieuwe woorden en scenes kunnen verrijken. 

De leerkracht kon zelf in de klas aan de gang met het lied en elementen uit de voorstelling.  

In de Taal & Theater lessen spelen kinderen zelf alle rollen, waardoor ze actief met nieuwe woorden oefenen. Dit versterkt zowel taalvaardigheid als samenwerking.

Team van ervaren speldocenten

De lessen worden ontwikkeld en gegeven door Marianne van Zeijlen, Hannah Borst, Marihuela Belt en Tim Schuitvlot. Met hun jarenlange ervaring, verschillende achtergronden en liefde voor theater en kinderen zorgen zij voor boeiende en effectieve Taal & Theater lessen die kinderen inspireren.

Reacties van scholen

Scholen zijn enthousiast over de impact van de lessen. Kinderen ontwikkelen zich niet alleen op gebied van woordenschat, maar ook sociaal-emotioneel.

Wat een verrijking zijn de theaterlessen op onze school! De kinderen stappen zichtbaar taalvaardiger de klas weer binnen: hun woordenschat groeit en ze leren nieuwe begrippen echt in context te gebruiken. De start met een voorstelling maakt dat een nieuw thema meteen stevig staat, en dankzij de muzikale herhaling beklijven de woorden nóg beter. De kleuters stralen wanneer ze op het podium staan, maar genieten net zo van hun rol als enthousiast publiek. De kinderen kunnen niet wachten om om de week mee te gaan naar de les. Het script leeft echt verder: in de klas duikt het spel spontaan op in de hoeken, waar ze de scenes en rollen naspelen of de liedjes herhalen.
Freddy

Feedback docenten Nicolaasschool Rotterdam op voorstellingen en klassentour

Ik vond beide theatershows geweldig!!!!!!
Afgelopen week was een geweldige opening, de woorden zijn blijven hangen en worden dagelijks gebruikt. Gelijk na de voorstelling hadden wij speelwerken. In de huishoek werd exact nagespeeld wat ze ervoor hadden gezien en gehoord. Wat mij betreft een geweldige toevoeging aan je thema. Als het aan mij ligt openen we elke keer zo ons thema 😋 Of één grote show als opening het kan en mag allemaal van mij 😉
Hoe meer theater hoe beter en leuker!!!! 

De kinderen (en ik) vonden de voorstelling in de klas echt fantastisch. Ik was als laatste aan de beurt, meteen na mijn dansles. Dus daarom was ik benieuwd of ze het nog konden opbrengen om te luisteren. Dit ging eigenlijk super goed. De kinderen zaten op het puntje van hun stoel en hebben erg hard moeten lachen. Ook de theaterdocenten waren nog fris en met veel enthousiasme aan het spelen. (Ik kan me voorstellen dat het bij de laatste groep wat minder zou zijn maar dit was niet zo). De woorden kwamen zo goed als allemaal aan bod.

Wat betreft de voorstelling in het speellokaal. Ik vond deze vorm ook onwijs leuk. Het was super interactief. Dit sprak de kinderen heel erg aan. Hierdoor zaten ze allemaal op het puntje van hun stoel en deden ze allemaal mee. Ik was verbaasd over dat zelfs de verlegen kinderen het durfde om een rol aan te nemen en op het podium te komen. Wat mij betreft doen we dit veel vaker.

ik vond beide ontzettend waardevol.
• In de klas was wel heel speciaal en de kinderen gingen het verhaal echt direct vertalen naar de huishoek.
• De vorige voorstelling was ook heel tof doordat het zo gevormd werd door de kinderen.

Ik heb geen tips.
Ik vond alles echt top!
De kinderen vonden het ook echt geweldig. 

Ik vond de intro erg leuk en de kinderen ook. Sommigen hebben heel hard gelachen.
Voor herhaling vatbaar!

Persoonlijk vond ik het echt leuk zo in de klas. Ook heel fijn dat het aan de start van het thema was, dan was het gelijk een leuke opening voor de klas. De kids luisterden ook echt mee en ze werden ook betrokken. De woorden werden goed geïntroduceerd, alleen er werd al snel om inbreng van de kids gevraagd, terwijl de woorden nog niet echt waren aangeboden. Wellicht kunnen ze dan ervoor kiezen om kinderen alleen te laten herhalen.
Dus eigenlijk echt positief. Ik vond t zelf ook hilarisch!

Ik vond de opening van het thema restaurant onwijs leuk. De kinderen hebben genoten, ik heb genoten. Wat een enthousiasme zie ik bij de taal- en theaterdocenten. Verschillende woorden zijn gebruikt. Het liedje is blijven hangen bij de kinderen. Ook thuis werd dit nog gezongen, vertelden ouders. De kinderen zaten meteen in het thema. Leuk dat ze mee mogen doen en een taak krijgen tijdens het toneelstuk.
Ook de middag in het speellokaal vond ik erg leuk (thema Kinderboekenweek). Heel interactief. Veel taal en ontzettend veel enthousiasme.

Voor meer reacties van onze opdrachtgevers, klik op onze Taal & Theater pagina. 

 

Meer weten?

Op onze speciale TAAL & THEATER pagina staat alle informatie uitgebreid toegelicht.             

Neem contact op voor een kennismakingsgesprek en ontdek wat TAAL & THEATER voor jouw school kan betekenen!

PDF informatiebrief Taal & Theater informatie schooljaar 2022-2023